Examens

De KYUgraden

De KYU graden (met hun gordelkleur) delen we als volgt in:

Wit 6e Kyu Inzet en zoeken
Geel 5e Kyu Standvastigheid en doorzettingsvermogen
Oranje 4e Kyu Beweeglijkheid en aanpassingsvermogen
Groen 3e Kyu Ontvankelijkheid en gevoeligheid
Blauw 2e Kyu Praktijk en creativiteit
Bruin 1e Kyu Praktijk en creativiteit
Zwart Shodan De toepassing kunnen maken van al het voorgaande

De DAN graden in Aikido

Wat is de betekenis van de term DAN ?

Wanneer men mij deze vraag stelt, moet ik toch wel even gaan nadenken.
De letterlijke betekenis van het woord DAN in de beoefening van BUDO en AIKIDO,
is een gradatie vanaf het toekennen van een zwarte gordel.

Persoonlijk, in mijn AIKIDO beoefening, heeft de betekenis van het
woord DAN een hele evolutie meegemaakt.

Ik herinner mij dat de “SHO” DAN tijdens de beginjaren van AIKIDO,
iets enorm leek waarnaar ik trachtte gedurende jaren.
Bij het behalen van deze “graad van beginneling” stelde ik, na de
eerste weken van euforie, vast, dat deze DAN in feite een heel klein
steentje is op de weg die men tracht te bewandelen in AIKIDO.
Het voelt aan als een moment in het leven, zoals er, indien men een
beetje geluk heeft, meerdere momenten zijn, met een gevoel van voldoening.
Een moment, een gelukkig gevoel, om iets dat men bereikt heeft door veel zweten, pijn en inzet.
Maar reeds onmiddellijk nadien zoekt men verder, en blijft men verder gaan met zoeken naar AIKIDO.
En telkens als men die indruk heeft iets meer begrepen te hebben van
wat de meester ons tracht wijs te maken, telkens als men tracht te
tonen dat men iets meer opgelicht heeft van de sluier over AIKIDO, is
er de volgende DAN graad, een volgende stap in het leven.
Maar steeds opnieuw stelt men vast dat dit opnieuw maar een trede is op de zoektocht.
Naar de buitenwereld toe kan een DAN graad wel een betekenis hebben,
bvb. als aantrekking voor leden in een club, als onderhandelingselement
bij het propaganderen van AIKIDO in de sportwereld, of bij
onderhandelingen met het Ministerie voor Sport.

Maar de betekenis voor mij van DAN, is de beloning van de meester voor
het geleverde werk, voor de volharding in het jarenlange zoeken,
waarbij men met een mensenleven misschien niet genoeg heeft.
Sensei Antoine Vermeulen 7de DAN AIKIKAI.

SHODAN
SHO is het begin.
Het lichaam slaagt er eindelijk in om te beantwoorden aan de opdrachten vanuit de hersenen.
Er komst stilaan een harmonie tussen denken en doen.
Men krijgt een idee van wat Aikido is.
Met deze test dient men de inspanning te leveren,
om te tonen wat het resultaat is van jaren Aikidobeoefening.
De bewegingen dienen al met een maximum aan juistheid te gebeuren.

NIDAN
Bij het werk van shodan komt nu de aangepaste snelheid met een grotere krachtuitstraling,
en wat zeer belangrijk is met een grotere mentale stabiliteit,
die al zichtbaar moet zijn bij de uitvoeringen.
Dit moet juist het verschil uitmaken tegenover zijn Shodan
Het moet de jury mogelijk zijn om deze vorderingen te kunnen vaststellen
in de uitvoering van de bewegingen

SANDAN
Dit is het begin van het begrip en de toepassing van KOKYU RYOKU.
De afwerking, de juistheid en de doeltreffendheid van de technieken
worden duidelijk merkbaar in de uitvoeringen.
De bewegingen worden vloeiend en ononderbroken uitgevoerd.

YONDAN
Het technisch niveau moet hier zo goed zijn,
dat men al een begrip heeft van de principes die in feite de technieken gaan beheersen.
De uitvoering van de technieken van de vorige dangraden
moet met een duidelijk grotere nauwkeurigheid uitgevoerd worden.
Men krijgt een inzicht in de spirituele beleving van aikido

GODAN
Men is stilaan het “technisch” stadium” voorbij.
Het moet al zichtbaar zijn dat het mentale en lichamelijke van Aikido één worden.
De toepassing van de “principes” dient aanwezig te zijn
en de geest kan zich al vrijmaken van de vorm,
blijft dus niet meer afhankelijk van het uiterlijk aspect van de technieken.
Nieuwe technieken worden geschapen in functie van de situaties.

ROKUDAN
De meeste principes van Aikido krijgen vorm en komen in harmonie.
Aikido is zowel een doel in het leven als een deel ervan.
De uitvoering van de technieken wordt werkelijk mooi, de bewegingen vloeiend en krachtig.
Zij moeten voor de toeschouwer overkomen als een evidentie.
De kracht komend uit de lichaamsenergie en de hierna aangehaalde begrippen
hebben geen geheimen meer en worden voortdurend bijgeschaafd:

SHISEI: de houding
REIGISAHO: etiquette
KAMAE: de gevechtshouding
METSUKE: de blikuitstraling fysisch en mentaal
ARUKIBATA: de manier van zich bewegen
TAISABAKI: plaatsing-verplaatsing
KIRYOKU: de vitale energie
SEISHIN JOTAI: de mentale ingesteldheid
MA AI: het begrip ruimte-tijd
KOKYU: de juiste ademhaling
KOKYU RYOKU: de coördinatie van de fysische kracht met de ademhaling
KO RYOKU: doeltreffendheid
SOKUDO: aangepast ritme in het gevecht
ICHIJO no TAIDO: het gedrag in het dagelijkse leven